Arg Caroline...



Jag blir så otroligt arg när jag får höra om sånt här. Mobbing!
Just nu är ämnet på tal i kvällsöppet med Ekdal, jag tycker det är otroligt bra att det tas upp, för jag anser att människor är för fega för att prata om det, ämnet är tabu i vårt samhälle.
Anledningen till att ämnes tas upp är för att mobbingen har gått så långt på en skola i Lomma att en 11årig pojke valt att lämna jorden.

Jag blev själv mobbad. Det var vardag för mig och jag insåg inte själv att jag var mobbad. Jag vet inte varför. Om det var för att jag var knubbig, större, eller valde fotboll framför dockor, det är något jag aldrig får svar på.
Jag trodde det skulle vara så att jag aldrig fick vara med eller att ingen bjöd mig på kalas. "Helst inte" var de svar jag fick när jag frågade om jag fick vara med, men det fick väl alla, eller?
Lärarna blundade för allt, det visste och såg så väl vad som skedde!
Men mina föräldrar fick inget veta, förrän mamma själv förstod att det var mig lärarna talade om när lärarna till slut efter 3 år av mobbing kallade in till kris möte för att det var "någon" som var utanför i klassen.
Vi gav dem ett år att förbättra sig, men det blev nästan bara värre. Jag åkte inte med vår klassresan och jag fick gå till en kurator som jag hatade. Jag hittade på allt möjligt för att slippa vara med på rasten eller lektionen. Jag tror aldrig att en skolsyster har fått så många besök av en elev som under de 4åren.
När jag slutade tredjeklass bytte jag skola.

Mobbingen jag drabbades av kan nog inte ses som så grov mobbing i andras ögon. Det finns mycket mer man kan drabbas av som fula ord, slag och punktering på cykeln.
Själv anser jag att när de väl kallas mobbing är den grov, ingen ska behöva gå under namnet mobbad.

Jag har lärt mig idag att vända alla mina fallgropar i livet till något positivt, de har gjort mig stark. Tyvärr har inte alla den förmågan.

Att hjälpa barn och att förebygga mobbing är ett av mina störta mål här i livet. Jag vill inte att något barn i världen ska känna sig utanför. Alla barn ska känna sig trygga med att gå till skolan. Skolan ska vara roligt.

Hur känner ni andra för detta ämne?
Diskutera med mig!


Kommentarer
Postat av: jennifer

detta visste inte jag, gumman <3 jag känner lika dant inför mobbning. det är hemskt - & att du har blivit utsatt för det är det värsta. jag saknar dig, dags att ses nu.

2009-12-16 @ 23:48:36
URL: http://blackwedge.blogg.se/
Postat av: Fimp

Jag blev själv mobbad i åttan & nian, inte av flera människor, utan av en speciell person som gick i min klass i grundskolan. jag klagade hos lärarna minst 2 gånger i månaden och strax efter jullovet i nian fick jag nog.

Det var under en SO-lektion där vi kollade på film, och personen i fråga hade satt sig brevid mig, och satt vid det här laget och kallade mig elaka smeknamn osv., lärarna gjorde inget år saken så jag blev tvungen att ta saken i egna händer.

Han satt på min vänstra sida när jag svingade hela armen och träffade honom mitt på näsan, mer hann jag inte göra innan han sprang hem gråtandes och jag kunde se några droppar näsblod på golvet mellan klassrummet och ytterdörren.

2009-12-16 @ 23:57:46
Postat av: Fimp

SO-läraren kom ut i korridoren men han sa inget mer än "det där var väl inte så bra", jag antar att han förväntade sig det här vid det här laget. Jag gick in i klassrummet och möttes av applåder, någon jublade.

Såhär i efterhand har jag fått reda på att personen hade fått med sig en kompis på att slå ner mig men tydligen inte vågat göra något eftersom han inte fick med sig en tredje person, som var vän med både honom och mig, och därför inte ville.

2009-12-17 @ 00:05:00
Postat av: josef

Very good aticle, men jag kan inte skriva på svenska, ja kommer träna lite och explain later!

2009-12-17 @ 01:23:08
Postat av: Farmor



Bra Caroline....Det är allt för många som blundar för att mobbing pågår.Det är ett stort svek av alla vuxna som inte agerar.

Farmor

2009-12-17 @ 08:16:39
Postat av: Mamma

Jag vill bara förtydliga att jag inte gav skolan ett år på att förbättra din situation och stoppa mobbningen. Jag gav rektorn 4 månader på sig att få stopp på eländet men ingenting hände. Enligt rektorn förekom ingen mobbning på hans skola!!!

Då valde vi att flytta dig till en annan skola. Inte för att jag tycker att den som är utsatt ska tvingas byta, det borde ju vara de som utsätter som ska flyttas. Men i det här fallet så var det så många som utsatte dig och de andra föräldrarna i klassen slogs och polisanmälde elever, skolpersonal och varandra. INGEN såg till dina behov eller hur situationen i klassen var.

Det var en tid av obeskrivlig sorg och frustration att som förälder tvingas se på hur du led samtidigt som man kände sig maktlös. Ingen, förutom du, vet vilket pris du fått betala och hur lång tid det har tagit för dina själsliga sår att läka.

Jag älskar dig och är stolt över att du trots allt visar sådant mod och är så stark idag!!!

2009-12-17 @ 09:52:01
Postat av: Neha

Jag blev mobbad, även av mina "kompisar" och jag tycker ingen har rätt att mobba någon annan, oavsett orsak. Ingen ska heller behöva uppleva det.

Jag fattar inte heller att problemet fortfarande finns, lärare och skolan gör ju inte ett piss åt saken. De bara låter allt ske.

Jag blir så arg när jag läser och hör om sånt här.

Vad går fel i uppväxten?

2009-12-17 @ 11:05:12
URL: http://nehaexponerar.blogg.se/
Postat av: natta

mobbing är något som inte får förekomma, och sånna som kissie också!

2009-12-17 @ 12:09:08
URL: http://natalies.se
Postat av: Cecilia

Hej!

Jag har själv fått stå ut med en hel del skit under nästan alla år i grundskolan utan att egentligen påverkas av det då jag som person gillar att vara för mig själv ibland. Det var mer i högstadiet som det började komma närmare och det slutade med att de faktiskt utgav sig för att vara mig på nätet, sa saker som att jag hatade mina vänner till dem genom min msn som dem hackade. Nog pratat om mig det kan blir ett långt inlägg.



Konstigt nog blundar lärare för verkligeheten och vad de faktiskt ser. Kanske inte bara lärare utan även andra runt om.



Jag kan berätta att en vän till mig hade så stora problem, hon hade ingen som lyssnade. Tillslut satte jag ner foten pratade med personen som var "gruppledaern" för gänget över msn, eftersom hon inte visste vem jag var så berättade hon allt om min dåvarande bästa kompis, varför de mobbar henne vad de gör och så. Alltså var det medveten mobbing på hög nivå. tidigare hade de inte kunnat bevisa mobbingen och inte gjort något åt det. Nu hade de svart på vitt, detta polis anmäldes eftersom det var grov mobbing hur långt och hur det gick med detta vet jag tyverr inte.



Kram

2009-12-17 @ 22:04:20
Postat av: Therese

Jag tycker att det helt rätt! ingen ska behöva bli mobbad. Det är hemskt att folk kan slänga ur sig ordspyor, utan att tänka på hur mycket det kan skada andra. Nåra få ord till och med blickar kan såra så otroligt mycket.

Mobbningen måste stoppas!



kram

2010-01-04 @ 00:54:04
URL: http://kexchoklad.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0